Page 286 - DAIS Insignia 2022-2023
P. 286

े
 े
 वो सनहर पल, पलक  म सँजो  याद   Kalakaar
 ु
 ै
 े
 ै
 ै
 जब कोई  यि त  कसी अ ात जगह पर जाता ह, या  कसी अप र चत  यि त स  मलता ह, तब उसका मन बहत-सी शकाओ स भर उठता ह। उसी   Through Kalakaar, we hope to not only improve the overall
 ं
 े
 ं
 ु
 े
 े
 ं
  कार, जब हम  कसी नए  व यालय म  जात ह,    तो हमारा मन शकाओ और   न  स भरा रहता ह। हम बहत घबराए रहत ह।    हम नए  श क  और   well-being of an NGO through monetary assistance, but also
 ै
 े
 ं
 ु
 े
 े
 े
 सहपा ठय  क बार म  जानन को उ सक रहत ह।    इस  व यालय म  आठवी क ा क  छा ा क  प म  रखा गया पहला कदम मझ आज भी याद ह।   to positively contribute to the mental and emotional health
 े
 े
 ं
 ै
 ु
 े ु
        and well- being of our fellow students. Music, poetry and
 मन   े अपने जीवन क पाँच खबसरत साल इस  व यालय म   बताए ह । समय पलक झपकत ह  पाँच साल कस बीत गए और अब बारहवीं क ा
 ै
 े
 े
 े
 ू
 ू
        other forms of artistic expression can have incredible effects
 े
 े
 े
 ै
 े
 े

 े
 पढ़ाई पर  करक इस  व यालयी जीवन स  वदा लने का समय भी आ गया ह! पीछ मड़कर दखती हँ तो पाती हँ  क य पाँच वष  कस तरह   on one's mental health. Sharing this artistic expression can
 ु
 ू
 ू
 ू
  श क  और मर दो त  दोन  क साथ अ त याद  और मजबत बंधन  स भर हए ह ।
 े
 े
 े
 े
 े
 ू
 ु
 ु
        create a sense of bonding and community amongst our
 े
 े
 े
 भयभीत  हरनी क  तरह मन    अपन नए  व यालय क म य  वार स  वश  कया,  व यालय प रसर दखकर म    च कत रह गई। सात मिजला   fellow students, which also improves health and well- being.
 े
 े
 ं
 े
 ु
  व यालय-भवन बहत सदर था। पर  वश करत ह  मन    हर उ  क छा   क  भीड़ दखी। इतनी बड़ी इमारत म  अपनी क ा का पता लगान क  लए   Our overall objective for Kalakaar is to raise funds. We hope
 े
 े
 े
 े
 े
 े
 े
 ंु
 ु
 मझ थोड़ा पछना पड़ा। सभी सहपाठ  क ा म  पहँच गए थ,े  तो कछ अपन े दो त  और  श क  स े बात करन े म   य त थ।े  जब म    अतं  म  क ा म    to play a concrete role in reducing financial inequality in our
 ू
 े ु
 ु
 ु
 पहँची, तो लगभग 30 उ सा हत चहे रे थ,े  जो एक-दसरे को जानन े और परा  व यालय देखन े के   लए इतं जार कर रहे थ।े  हमन े परा  दन  सफ   एक-  local community.
 ू
 ू
 ू
 ु
 े
 े
 े
 ू
 े
 े
 े
 े
 े
 े
 े
 े
 दसर को जानन म   बताया। आइस कर गम खलन स लकर साथ म  दोपहर का भोजन करन तक, वह पहला  दन था और धीर-धीर कछ सहपा ठय
 ु
 े
 े
 े
 े
 क साथ दो ती का  र ता बना, जो आज भी मजबत ह। मन     श क  क साथ भी बातचीत क  और अब नए प रवश म  सहजता स ढलती चल  गई।
 ै
 े
 ू
 े
 ं
 े
 े
 ँ
  फर तो धीर-धीर  व यालय क   दनचया म  रमती गई। उस समय  ब कल भी नह  सोचा था  क अगल पाच साल  बाद मझ  व यालय का मोह

 ु
 े ु
 े
 छोड़ना पड़गा, म    भतपव छा ा कहलाऊगी। ज द  ह  इस  व यालय को मझ छोड़ना पड़गा, सोच-सोचकर गला भर रहा ह।
 ँ
 ै
 े
 े ु
 ू
   ू
 े
 ै
 े
 े
 े
 े
 े
 ै
 े
 े
 आज मझ लगता ह  क कस  व यालय आने क उस पहल  दन ने याद  क सफ़र का  ीगणश  कया था। इन बीत पाँच वष  क दौरान कई सार
 े ु
 े
 ख -मीठ पल गजर ह । दो त  का  ठना-मनाना,  श क  का  नेह,  व यालय क सभी कमचा रय  का सहयोग... न जाने  कतनी ऐसी याद  क

 े
 े
 े
 े
 ु
 े
 पल! इन पल  को म    हमशा सँजोकर रखग ँ ी।
 ू
  नहा रका नाईक
        Haïti est un petit pays francophone situé sur une île de l'océan Atlantique à l'est du Mexique.
        L'année dernière en géographie, nous avons appris qu'Haïti est sujette aux tremblements de terre. Alors, je
        pensais que tout l'art en Haïti ressemblerait à la destruction et au désastre. Comme la peinture haïtienne
        ci-dessous, qui montre les bâtiments qui tombent et les gens qui courent pour sauver leur vie.
        Je ne savais pas grand-chose sur l'art en Haïti, mais quand j'ai commencé mes recherches, il était facile de
        trouver de nouvelles informations, surtout avec l'aide de google. La plupart de l'art en Haïti concerne la culture
        de ce pays. Cette culture est un mélange de cultures française et africaine. De nombreuses œuvres d'art
        montrent l'histoire d'Haïti aussi. Par exemple, cette photo montre une sculpture très célèbre en Haïti appelée
        “Le Marron Inconnu”. Il s'agit d'une sculpture en bronze réalisée par Albert Mangoès. Elle représente un
        esclave qui s'est échappé et l'esclavage est une grande partie de la culture haïtienne.
        Pour la population générale d'Haïti, l'art est un moyen d'expression et quelques gens utilisent l'art pour guérir
        des dommages causés par les catastrophes. Il célèbre leurs modes de vie et la vie rurale, et des gens simples
        utilisent souvent des matériaux naturels et des déchets pour créer l'art populaire.
        Haïti fait face à de nombreuses tragédies comme des tremblements de terre constants. Après ces tragédies, il est important que le
        peuple se relève. L'art aide les gens à retourner à leur vie normale et cela peut les aider à exprimer leur tristesse et leur chagrin.
        Les Haïtiens sont très résilients. Ils regardent le monde comme une série de défis. Ils croient à la phrase créole « Deye mon, gen mon » qui se traduit
        «  derrière  les  montagnes,  plus  de  montagnes  ».  C'est  une  façon  de  dire,  il  y  a  toujours  des  défis  et  on  ne  peut  pas  céder.
        Une forme d'art unique en Haïti est la fabrication de drapeaux. Les drapeaux font partie intégrale de la culture haïtienne est ils sont
        utilisés pour se souvenir ou commémorer des esprits, des divinités ou des événements spécifiques.
 Kick for a Cause
        Maintenant je sais qu'Haïti a une culture très riche et des gens forts et je le visiterai certainement malgré la peur des tremblements de terre !
 Kick for a Cause aims to promote sports amongst children from different                              Annsh Navlé
 backgrounds and bring them together to play football. Through the project our
 group of 13 students hoped to tackle the global issue of lack of opportunity in   Coding Challenge
 sports. The project aims at promoting an active lifestyle and the inherent
 connection between good physical and mental health. The organisation began   The DAIS Coding Challenge was started by a group
 in 2015 and holds an annual five-a-side football tournament where students   of computer science enthusiasts and is a student-led
 donate the proceeds to a selected charity. After months of planning, the   online coding competition. Our goal was to give
 football tournament was hosted on 11th September, 2022. The tournament,   students exposure to competitive programming
 involving 27 playing teams, was split into  three age categories: an open males   outside the scope of their academic curriculum. We
 category, a U-16 males category, and a females category. Overall we raised Rs.   hoped to encourage coding among new coders,
 75,000 for Aseema, a non-governmental organisation with a mission to equip   enabling them to hone their skills through our
 children from marginalised communities with high quality, value based education. On the tournament day, a series of matches were also   rigorous assignments. As STEM students, we wish to
 played by students of Aseema as well. It was very enjoyable to host the tournament and experience the high energy and excitement at   promote the adoption of STEM based education and
 Kick For a Cause 2022. After the tournament, in addition to the money we raised,  we donated 2 football goals to Aseema so that they   computer science education among the youth of
 could continue playing and  learning football. We extended the project to the DAIS CAS Fete as well, during which we hosted a parents   today. To those ends, we partnered with EdYouth, a
        non-profit organisation aimed at improving the
 vs. students vs. teachers football tournament and raised funds for the Village Project. This enabled us to spread the message of our
        educational infrastructure for children in India. One
 project and its aim. The participation and fiery competition was phenomenal. It was a very fun experience to play against our parents
 and teachers.  hundred percent of our registration fees were
        donated to this organisation which has the mission
 Overall, this project not only brought the joy of sports to those who otherwise couldn't afford it but it also engaged students from the   of empowering youth by providing affordable
 school to help support a good cause.  education along with mentorship and vocational guidance. We hope our donation creates a positive changes and encourages the
        promotion of STEM based education.
 252                                                       253
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291